احیای جاده ابریشم، این دفعه از مسیر شمال

زیپو كالا: توسعه زیرساخت های ترانزیتی ایران در طول سال های گذشته كه در كنار افزایش سطح نفوذ اقتصادی و سیاسی كشور در منطقه اتفاق افتاده، سبب شده خیلی از ظرفیت های مغفول مانده در طول سال های گذشته این دفعه به شكلی جدی تر دنبال شود و در این بین احیای جاده ابریشم یكی از این اولویت هاست.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، با روی كار آمدن دولت یازدهم و افزایش همكاری های اقتصادی ایران با كشورهای آسیایی مانند چین، دغدغه افزایش استفاده از توان اقتصادی ایران در همكاری های بین المللی جدی گرفته شد و در این بین دولت چین پیشنهاد داد كه با استفاده از ظرفیت های ایران، بار دیگر جاده تاریخی ابریشم را زنده كند.

این مسیر تاریخی كه از دوران باستان اصلی ترین مسیر انتقال كالا و تجارت میان آسیا و اروپا بوده است در وضعیت امروز اقتصاد جهان كه چین در آن بخش قابل توجهی از منابع و كالاها مورد نیاز اروپا را تامین می كند می تواند بار دیگر نقشی مهم ایفا كند.

سازمان بنادر در گزارش جدید خود در این رابطه اعلام نموده كه ۸۵ درصد از صادرات چین به سمت مقاصد اروپایی انجام شده و هم اكنون كانال سوئز اصلی ترین محور این انتقالات به حساب می آید، در حالیكه در صورت استفاده از ظرفیت ایران هم مسیر بسیار كوتاه تر می گردد و هم میزان وابستگی چین به این كانال كاهش خواهد یافت.

كریدور جدیدی كه چند روز قبل با حضور معاون اول رئیس جمهوری راه اندازی شد هم با همین هدف كار خویش را آغاز می كند. این مسیر كه میان چین، قزاقستان و ایران فعالیت خواهد كرد، از توان دریایی خزر و همینطور مسیر كوتاه ایران برای رسیدن به اروپا استفاده خواهد نمود تا هم میزان ترانزیت در خاك ایران افزایش یابد و هم چین بتواند در هزینه های خود كاهشی قابل توجه به وجود آورد.

این كریدور جدید در حالی فعال شده كه پیش از این دو طرف بر سر شروع به كار قطارهای اقتصادی میان طرفین هم به توافق رسیده بودند. مرز ریلی سرخس كه از گذشته فعالیت می كرده و مسیر اینچه برون كه چند سال قبل با حضور سران كشورهای منطقه به بهره برداری رسید می تواند بعنوان یك چالش جدید ترانزیتی، این دفعه قطار را وارد جاده ابریشم كند.

ایران كه از گذشته با تركیه تبادلات ریلی باری داشته، چند ماه قبل با ساخت یك پل ریلی رسما به آذربایجان هم متصل شد تا امكان ترانزیت تركیبی كالا در این منطقه به شكلی جدی افزایش پیدا كند.

در كنار چین، هند هم با استفاده از شرایط جغرافیایی ایران، برنامه ریزی جدی برای توسعه بندر چابهار را در دستور كار خود قرار داده كه با بهره برداری از طرح های این بندر، می توان انتظار داشت مسیر تجاری هند با كشورهای آسیای میانه و افغانستان هم با محوریت ایران پیگیری شود.