یك مقام مسئول بانكی خبر داد: آمار صندوق مسكن یكم: ثبت نام ۴۵۰ هزار نفر اعطای وام به ۷۰ هزارنفر

زیپو كالا: مدیر امور طرح و برنامه بانك عامل بخش مسكن اعلام نمود: در صندوق پس انداز مسكن یكم بیش از ۴۵۰ هزار نفر ثبت نام كرده و از این تعداد، ۷۰ هزار نفر تسهیلات خرید مسكن گرفته اند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از بانك عامل بخش مسكن، محمد حسن مرادی اظهار داشت: ثبت نام ماهانه در صندوق پس انداز مسكن یكم از ۳ هزار و ۹۲۷ نفر در سال ۹۴ به ۱۹ هزار و ۲۶۵ نفر در ماه های گذشته از سال ۹۷ افزایش پیدا كرده است و پیش بینی می گردد این میزان ثبت نام به ۲۵ هزار نفر هم برسد.
وی اعلام نمود: گروه سنی غالب در جامعه تقاضای مسكن ۲۵ تا ۴۰ سال سن دارد. بعد خانوار هم از ۵.۱ نفر در سال ۶۵ به ۳.۳ نفر در سال ۹۵ كاهش پیدا كرده است. در سمت مقابل اما عرضه واحدهای كم متراژ مناسب این گروه كاهش پیدا كرده است در حالیكه نیاز به واحدهای كم متراژ رو به افزایش است.
مرادی ادامه داد: آمارهای رسمی مبین آن است كه متوسط متراژ در ساخت و سازهای مسكونی در كل كشور از ۱۲۳ مترمربع به ۱۵۳ مترمربع در سال قبل افزایش پیدا كرده است. این در شرایطی است كه بیش از ۴۰ درصد معاملات خرید مسكن در تهران به واحدهای با مساحت كمتر از ۸۰ مترمربع اختصاص دارد. ازاین رو نیاز بازار مسكن هم اكنون واحدهای مسكونی با مساحت ۷۰ مترمربعی است.
این مقام مسئول بانكی سهم مسكن در سبد هزینه خانوار را طبق نتایج سرشماری نفوس و مسكن سال ۹۵، رقمی برابر با ۳۵ درصد عنوان نمود كه مشخص می كند بیش از یك سوم هزینه ماهانه خانوارها صرف تامین مسكن می گردد.
سپرده های مردم در بانك عامل مسكن صرف چه كاری می شود؟
مرادی اظهار داشت: اینكه گاها گفته می گردد بانك عامل بخش مسكن تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارد با منطق اقتصادی همخوانی ندارد چون كه این بانك اگر یك روز منابع حاصل از سپرده های مردمی را معطل بگذارد و از پرداخت تسهیلات خودداری كند، به علت آنكه بابت همان یك روز باید سود معین و مشخصی را به سپرده گذار بپردازد، در نتیجه زیان اقتصادی می بیند.
وی تاكید كرد: ازاین رو طبیعی است كه هزینه تجهیز منابع (قیمت تمام شده منابع ناشی از پرداخت نرخ سود به سپرده گذاران) باید با پرداخت به موقع و بدون وقفه تسهیلات به فعالان ساختمانی و سایر متقاضیان تسهیلات، تأمین و پوشش داده شود.