آخرین وضعیت عملكرد بنادر در سال جاری رشد ۶ و سه دهم درصدی همزمان با كاهش كالاهای نفتی

زیپو كالا: سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت جابجایی كالا در بنادر ایران را اعلام نموده كه بر مبنای آن عملكرد مجموعه اقتصادی دریاهای كشور پیشرفت ۶.۳ درصدی داشته است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در طول سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷، بنادر آبادان، آستارا، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسك، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون كنار، قشم، گناوه، لنگه، نكا، نوشهر جز بنادر فعال اقتصادی كشور بوده اند كه عملكردشان در قیاس با مدت مشابه سال قبل پیشرفتی قابل قبول را نشان داده است.

آمارهای جدید سازمان بنادر نشان داده است كه در طول ماه های گذشته حدود ۴۰ میلیون تن كالا در بنادر مختلف ایران جابجا شده است و در این بین بخش اصلی فعالیت ها به تخلیه و بارگیری كالا های غیر نفتی اختصاص یافته است.

در طول این مدت كالاهای ترانزیتی بیشترین افزایش را داشته اند كه با سیاست های كلان دریایی ایران در این حوزه همخوانی دارد. در سه ماه ابتدایی امسال، آمار كانتینری كالاها در بنادر ایران از مرز ۱۰ میلیون تن گذشته و پیشرفت حدودا ۲۹ درصدی را نشان داده است. همینطور آمارهای بنادر ایران از یك میلیون TEU هم گذشته و در این بخش هم بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است.

در تخلیه و بارگیری كالاهای فله هم در فله خشك با رسیدن به آمار ۱۱ میلیون تن پیشرفتی ۲.۵ درصدی و در حوزه فله مایع با جابجایی بیش از یك میلیون تن كالا رشدی ۳.۹ درصدی به ثبت رسیده است.

تنها حوزه ای كه آمارها در آن كاهش عملكرد را در قیاس با سال قبل نشان داده است حوزه كالاهای نفتی است كه با كاهش ۳.۹ درصدی به مرز ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن جابجایی رسیده است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بر مبنای آمارهای سال جاری بنادر استان هرمزگان پیشرفت قابل قبولی داشته اند كه بالا رفتن تعداد لاینرهای فعال در بندر شهید رجایی و افزایش تعداد كشتی های غول پیكر فعال در آب های ایران یكی از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن این تغییرات است.

در كنار آن بندر چابهار هم با پیمودن فاز نخست توسعه از ظرفیت ۲.۵ میلیون به ۸.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری سالانه رسیده و این بندر هم می تواند نقش قابل قبولی را در ثبت آمارهای جدید به ثبت برساند.

با اجرایی شدن برجام، بنادر ایران توانستند بار دیگر میزبان لاینرهای بین المللی باشند و البته كشتی های بزرگ ایرانی هم با پرچم ایران در آب های بین المللی تردد داشته باشند.

پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، شركت دریایی مرسك بعنوان بزرگترین لاینر جهان اعلام نمود فعالیت های خویش را در آب های ایران متوقف خواهد كرد، هرچند سازمان بنادر اعلام نمود سهم این شركت در آب های ایران بسیار محدود بوده است.