طوفان به بازار طلا رسید

زیپو كالا: در هفته ای كه از آمار اقتصادی قابل توجه خبری نیست، بازار طلا به رویكرد بانك مركزی آمریكا در مورد افزایش نرخ های بهره معطوف خواهد شد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در بین تحلیلگران كالا، احساس نسبت به بازار طلا در حال منفی شدن است زیرا قیمت ها بدنبال انتشار آمار اشتغال ماهانه بهتر از حد مطلوب در آمریكا و صعود ارزش دلار، خویش را با دورنمای افزایش نرخ های بهره در ۱۳ ژوئن تطبیق داده و كاهش پیدا كرده اند.

در معاملات روز جمعه بازار آمریكا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۵.۴۰ دلار یا ۰.۴ درصد كاهش پیدا كرد و در ۱۲۹۹.۳۰ دلار بسته شد. طلا برای كل هفته حدود ۰.۷ درصد كاهش ثبت نمود و در ماه مه هم حدود ۱.۶ درصد كاهش داشت.

آمار اشتغال بخش غیركشاورزی آمریكا كه روز جمعه انتشار یافت، اقتصاددانان را غافلگیر كرد زیرا نشان داد اقتصاد این كشور ماه میلادی گذشته ۲۲۳ هزار شغل جدید بوجود آورده است در حالیكه پیش بینی شده بود آمار نشان دهد ۱۸۹ هزار شغل جدید افزوده شده است. نرخ بیكاری هم به ۳.۸ درصد كاهش پیدا كرد كه پایینترین سطح در ۱۸ سال اخیر بود.

سیمونا گامبارینی، تحلیلگر موسسه “كپیتال اكونومیكس” در این باره به كیتكونیوز اظهار داشت: بدنبال انتشار این آمار، همه سیگنالها اكنون به افزایش نرخ های بهره در نشست ژوئن بانك مركزی آمریكا اشاره دارند. ابزار دیده بان فدرال CME هم احتمال افزایش ۲۵ واحدی نرخ های بهره در كمتر از دو هفته آینده را ۹۴ درصد نشان داده است.

اما از آنجائیكه افزایش نرخ های بهره پیش از این تا حدودی در قیمت ها منظور شده است، اغلب سرمایه گذاران اكنون به كنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانك مركزی آمریكا چشم دوخته اند كه مقرر است بلافاصله بعد از اعلام تصمیم كمیته بازار آزاد فدرال برگزار گردد.

مسائل مهم مورد توجه، دورنمای بانك مركزی آمریكا درباره تورم و تنش های ژئوپلیتیكی هستند. در واقع سرمایه گذاران تا زمانی كه نشست كمیته بازار آزاد فدرال برگزار نشود تمایلی به خرید قراردادهای بیشتر ندارند. آنها منتظرند ببینند پاول در كنفرانس مطبوعاتی چه می گوید و دیدگاه بانك مركزی درباره تورم چیست.

گامبارینی سه دور دیگر افزایش نرخ های بهره در سال میلادی جاری را پیش بینی نمود كه مجموع افزایش نرخ های بهره در سال ۲۰۱۸ را به چهار دور می رساند. او همینطور تصریح كرد با وجود اینكه افزایش نرخ های بهره مانع قابل توجهی برای رشد قیمت طلا تولید خواهد كرد، روند قیمت این فلز زرد به واكنش دلار بستگی دارد. رشد ارزش دلار، قیمت طلا را می كاهد اما اگر دلار در همین سطح فعلی بماند، قیمت طلا كاهش چندانی پیدا نخواهد كرد.

به گفته كالین سیژینسكی، استراتژیست ارشد بازار در شركت SIA Wealth Management، عامل موثر در كاهش قیمت طلا در بلندمدت، تصمیم بانك مركزی آمریكا برای عدم توقف تحكیم سیاست پولی بعد از رسیدن نرخ های بهره به دو درصد خواهد بود. بانك مركزی ممكن است نرخ های بهره را هر سه ماه در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش دهد.
طلا به افزایش نرخهای بهره آمریكا فوق العاده حساس است زیرا نرخهای بهره بالاتر از یك طرف، از ارزش دلار پشتیبانی می كند و از سوی دیگر به تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز پرارزش كه بازدهی ندارد لطمه می زند.

ریسكهای ژئوپلیتیكی كه هفته گذشته تا حدودی خریداران طلا را امیدوار كردند، كم و بیش فروكش كرده اند و سبب دید منفی تر به دورنمای رشد قیمت طلا شده اند. حتی هفته گذشته قیمت طلا به افزایش تنش های ژئوپلیتیكی همچون جنگ تجاری لفظی میان آمریكا و متحدانش كه بدنبال اعلام تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه های واردات روی فولاد و آلومینیوم از كانادا، مكزیك و اتحادیه اروپا روی داد واكنشی نشان نداد.

به گفته گامبارینی، معمولا در این موارد تنش های ژئوپلیتیكی فزاینده تاثیر مثبتی روی طلا می گذارد اما قیمت طلا افزایش چندانی پیدا نكرد كه تا حد زیادی به علت قوی ماندن ارزش دلار آمریكا بود.

اما سرمایه گذاران از ضعف كوتاه مدت طلا نباید مایوس شوند زیرا بعضی از تحلیلگران عملكرد قوی تر این فلز پرارزش در نیمه دوم سال را پیش بینی می كنند.

رایان مك كی، استراتژیست كالا در شركت “تی دی سكیوریتیز” انتظار دارد طلا در سه ماهه چهارم امسال به بالای ۱۳۰۰ دلار در هر بشكه صعود كند.