آتش بس تجاری آمریكا و چین شكسته می شود؟

زیپو كالا: وزیر بازرگانی آمریكا با این حال كه دولت ترامپ تعرفه های فولاد و آلومینیوم را برای متحدان غربی خود اعمال و تهدید تعرفه ها ضد چین را تجدید كرد، برنامه ها برای مذاكرات تجاری در پكن را پیش می برد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از رویترز، دو مقام دولتی آگاه از این مورد اظهار كردند: مذاكرات ویلبر راس درباره تعهدات برای خرید كالاهای كشاورزی و انرژی آمریكا از جانب چین با وجود گزارش هایی كه نشان داده است كشمكش های اولیه با پكن ممكن است این توافق را به تاخیر انداخته یا لغو كند، در تعطیلات آخر هفته صورت خواهد گرفت.

وال استریت ژورنال گزارش كرده بود كه مقامات چینی تمایلی به دادن تعهدات بلندمدت ندارد.

توافق اخیر چین برای خرید كالاهای آمریكایی با هدف كاهش كسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری آمریكا با چین صورت می گیرد. ترامپ درخواست كرده كه چین اقداماتی را برای كاهش این كسری به میزان ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ انجام دهد.

در پكن، چین پایبندی خود به سیستم تجارت مبتنی بر مقررات سازمان تجارت جهانی را تكرار كرد. در حالیكه خیلی از كشورها در عصبانیت آمریكا نسبت به شیوه های اقتصادی و تجاری چین سهیم هستند، منتقدان سیاست آمریكا تحت ریاست جمهوری آمریكا اخطار دادند كه واشنگتن ممكن است با متحد شدن اتحادیه اروپا، كانادا و مكزیك در برابر تعرفه ۲۵ درصدی برای فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای آلومینیوم مواجه شود.

هوآ چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد اقدام اخیر آمریكا، اظهار داشت: همه كشورها به خصوص اقتصادهای بزرگ بایستی قاطعانه با همه اشكال حمایت گرایی تجاری و سرمایه گذاری مقابله كنند.

مذاكرات تجاری آخر هفته در حالی مقرر است برگزار گردد كه واشنگتن سرگرم مذاكرات شكننده ای در مورد دیدار تاریخی میان رهبران آمریكا و كره شمالی است.

انتظار می رود وزیر بازرگانی آمریكا كه همراه بیش از ۵۰ مقام دیگر رهسپار پكن شده است، در دیدار دو روزه خود چین را برای پذیرش خرید بیشتر كالاهای كشاورزی، انرژی و سایر كالاهای آمریكایی به منظور كاهش كسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری تحت فشار قرار دهد،

در حالی كه مقامات آمریكایی سیگنال های متضادی را در جریان اختلافات تجاری خود با چین ارسال كردند، یك مقام آگاه از برنامه دیدار ویلبر راس اظهار داشت: هدف وی حفظ گفت وگو است. وی كه مایل نبود نامش فاش شود، اظهار داشت: راس برای بررسی جوانب به چین می رود.

آنچه كه به نظر می رسید كه یك مصالحه تجاری میان پكن و واشنگتن است، هفته گذشته بعد از این كه كاخ سفید اعلام نمود تهدیدهای خود ضد فعال كردن تعرفه ها روی واردات ۵۰ میلیارد دلار كالای چینی را پیگیری كرده و همینطور محدودیت هایی را روی سرمایه گذاری های چینی در آمریكا و كنترل های صادراتی شدیدتر اعمال می كند شكسته شده است. واشنگتن و پكن یكدیگر را به اعمال تعرفه روی كالاهایی به ارزش حداكثر ۱۵۰ میلیارد دلار تهدید كردند.

مسائلی كه آمریكا پیگیری می كند شامل شكایت نسبت به سرقت مالكیت معنوی و همینطور حمایت پكن برای فناوری های پیشرفته تحت سیاست «ساخت چین ۲۰۲۵» است.

صادرات چین از زمانی كه این كشور در سال ۲۰۰۱ به سازمان تجارت جهانی پیوست، افزایش چشمگیری پیدا كرده و چین را به دومین اقتصاد بزرگ جهان مبدل كرده است. این كشور اكنون خویش را در موقعیت مدافع سیستم تجاری جهانی در مواجهه با مواضع سختگیرانه واشنگتن تحت ریاست جمهوری ترامپ قرار داده است.

ژو گوآنگ گیائو، معاون وزیر دارایی چین روز جمعه اظهار داشت: چین امیدوار است مردمش و مردم آمریكا به خصوص مصرف كنندگان از مزایای روابط تجاری دو جانبه آمریكا و چین بهره مند شوند. سخنگوی وزارت خارجه چین درباره سفر وزیر بازرگانی آمریكا حاضر به اظهارنظر نشد و این پرسش را به وزارت بازرگانی ارجاع داد. وی اظهار داشت: البته ما گفته ایم درهای چین به روی گفت وگو و مشورت باز است.