وفادارترین مشتری نفتی ایران در آسیا

زیپو كالا: پالایشگاه های هندی می توانند حداقل تا مدتی مشتری پایداری برای نفت ایران باقی بمانند زیرا واردكنندگان نفت این كشور آسیای جنوبی بی تفاوت به تلاش های واشنگتن برای محدود كردن فروش نفت ایران، مایل هستند به قرارداد خریدشان با تهران پایبند بمانند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از پلاتس، وضع مجدد تحریم های آمریكا ضد ایران تابحال تاثیر چندانی بر جریان تجارت میان هند و این كشور عضو اوپك نداشته است. شركت دولتی بهارات پترولیوم مقرر است در ایام آینده محموله نفت قراردادی ماهانه خویش را از شركت ملی نفت ایران دریافت كند.
منابع بازرگانی آگاه هفته گذشته اظهار كردند پالایشگاه كوچی شركت بهارات پترولیوم با ظرفیت ۱۹۰ هزار بشكه در روز در ساحل غرب هند ۱۳۰ هزار تن از نفت ایران را طبق قرارداد ماهانه برای ماه مه دریافت خواهد نمود.
پالایشگاه های دولتی هند نفت خام مورد نیاز خویش را با استفاده از قراردادهای مدتی با مجموعه ای از تامین كنندگان همچون ایران تهیه می كنند.
شركت بهارات پترولیوم هم اكنون با شركت ملی نفت ایران قراردادی برای خرید یك میلیون تن نفت برای پالایشگاه كوچی از آوریل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ دارد. این پالایشگاه در آوریل دو محموله به میزان ۲۶۰ هزار تن نفت خام ایران را دریافت كرد.
یك منابع بازرگانی هندی اظهار نمود: تاثیر تحریمهای آمریكا بعد از مهلت شش ماهه مشخص خواهد شد و فوری نخواهد بود. شركت دولتی ایندین اویل هم قراردادی با ایران برای دریافت ۱۸۰ هزار بشكه در روز نفت در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۹ دارد.
یك مقام این شركت اظهار داشت: ایندین اویل مایل است روابط تجاری خود با شركت ملی نفت ایران را حفظ كند، زیرا ایران مدت اعتبار طولانی تر از ۳۰ روز معمول كه از جانب سایر كشورهای صادركننده نفت داده می شود، عرضه می كند.
هند كه دومین مصرف كننده بزرگ انرژی در آسیا است، در دوران تحریمهای قبلی ضد برنامه هسته ای ایران، به صورت مرتب نفت خام از ایران خریداری می كرد.
طبق آمار وزارت نفت هند، در بین ۱۰ صادركننده بزرگ نفت به هند، ایران با حدود ۱۸.۴ میلیون تن نفتی كه هندی ها در ۱۰ ماه نخست سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ (از آوریل ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۱۸) دریافت نمودند، رتبه سوم را بدست آورد.
واكنش های مختلف در آسیا
واردات نفت هند از ایران ثابت مانده، اما وضعیت سایر خریداران بزرگ نفت ایران در آسیای شمال شرقی مشخص نمی باشد بعنوان نمونه كره جنوبی پیش از این هم خرید نفت از ایران را محدود كرده بود.
بر پایه جدیدترین آمار سئول، واردات نفت كره جنوبی از ایران در آوریل بر اساس سال به سال ۲۴.۹ درصد كاهش پیدا كرد و به ۹.۰۹ میلیون تن رسید كه ششمین كاهش ماهانه متوالی از نوامبر سال قبل بود كه میزان واردات بر اساس سال به سال ۲۶.۸ درصد كاهش پیدا كرد و به ۱۰.۳۷ میلیون تن رسید.
در مقابل، پیش بینی می گردد واردات نفت خام هند از ایران بر اساس سال به سال در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ حدود ۳۱ درصد رشد كرده و به ۵۰۰ هزار بشكه در روز می رسد، زیرا هر دو كشور خواستار افزایش تعامل در بخش نفت و گاز هستند.
هند در آوریل كه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به این كشور سفر كرده بود، طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی به ارزش چهار میلیارد دلار را پیشنهاد كرده بود.
مقامات وزارت نفت هند اظهار كرده اند هنوز زود است درباره نتایج اقدام دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریكا برای بازگرداندن تحریمها ضد ایران و تاثیر آن بر قراردادهای خرید آینده هند با شركت ملی نفت ایران اظهارنظر كرد.
یك مقام بلندپایه در یك پالایشگاه دولتی هندی اظهار داشت: بعنوان یك خریدار ما همه گزینه ها همچون واردات نفت از آمریكا را داریم، اما عامل تعیین كننده، یك قیمت رقابتی خواهد بود.