معاون وزیر راه تشریح كرد؛ اعطای وام ۵۰ میلیونی نوسازی مسكن به توسعه گران بافت های فرسوده

زیپو كالا: مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران از تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه امسال بعنوان یارانه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی نوسازی مسكن به توسعه گران بافت های فرسوده اطلاع داد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، هوشنگ عشایری در برنامه روی خط خبر شبكه خبر درباره مصوبات اخیر دولت در حوزه بازآفرینی شهری اظهار داشت: اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در سه ماه پیش از جانب رئیس جمهور صادر شد و در آن زمان از ایشان برای تدوین برنامه های حقوقی و مالی آن فرصت سه ماهه خواستیم كه در این سه ماه، طرح نهایی طی ۱۵ جلسه به ریاست معاونت اقتصادی رئیس جمهور در حوزه های مالی و حقوقی در قالب ۲۳ ماده تدوین و به هیئت دولت عرضه شد.
وی اضافه كرد: هفته گذشته این پیشنهادات در هیئت دولت مطرح و هر ۲۳ بند آن تصویب گردید كه مهمترین محورهای این برنامه تاكید بر محله محور بودن آن، اولویت داشتن مشاركت مردمی و ورود تسهیل گران و نهایتاً محور اصلی بودن اجرای برنامه از جانب توسعه گران است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در اجرای این برنامه شهرداران نقش كلیدی دارند، تصریح كرد: مقرر است در این برنامه هزینه تمام شده ساخت و ساز در محلات نابسامان شهری و بافت های فرسوده برای توسعه گران كمتر از سایر بافت ها باشد. مثلا اگر در منطقه ۵ تهران هزینه ساخت و ساز متری یك میلیون و ۳۰۰ تا یك میلیون و ۴۰۰هزار تومان است، در بافت های هدف به كمتر از یك میلیون تومان برسد كه نشان داده است ۲۵ درصد ارزان تر از سایر بافت ها خواهد بود.
عشایری خاطرنشان كرد: برای دستیابی به این هدف، هزینه های جانبی مانند صدور پروانه ساختمانی، انشعابات آب و گاز و برق، حق نظارت نظام مهندسی، بیمه كارگران ساختمانی و… تخفیف داده می گردد كه نهایتاً متری ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و مجموعاً ۲۵ درصد هزینه تمام شده ساخت و ساز كمتر از سایر بافت ها خواهد شد.
مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری اضافه كرد: برای شتاب دهی به اجرای این برنامه همه دستگاه های دولتی اراضی خود واقع در بافت های هدف را به این برنامه اختصاص می دهند تا مصوبات مالی طرح بازآفرینی شهری به جریان بیفتد. هم اكنون وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های تابعه آن، تمامی اراضی خویش را در ۲۱ شهر در اختیار برنامه قرار دادند كه طراحی محلات فرسوده این ۲۱ شهر به اتمام رسیده، توسعه گر انتخاب شده و در حال امضای قرارداد هستیم.
به گفته وی از دیگر مصوبات اخیر هیئت دولت درباره برنامه ملی بازآفرینی شهری، این بود كه تمام مشوق هایی كه به مناطق محروم تعلق می گیرد، به بافت های نابسامان شهری داده می گردد و امیدواریم اجرای این برنامه نهایتا به ۲۵ میلیون ساكن این بافت ها كمك نماید.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تاكید كرد: بانك مركزی با اختصاص یك میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به این برنامه موافقت كرده و منتظر تصویب آن در مجلس هستیم كه بعد از تصویب در مجلس، به صندوق توسعه ملی ابلاغ خواهد گردید. همینطور از بخشی از بودجه عمومی سال ۹۷ برای اجرای این برنامه استفاده می نماییم تا با استفاده از آن به توسعه گران به ازای هر واحد ۵۰ میلیون تومان وام نوسازی مسكن اختصاص پیدا كند.
عشایری خاطرنشان كرد: برپایه مصوبه دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان به شركت عمران و بهسازی شهری ایران پرداخت می گردد تا صرف ساخت تأسیسات زیربنایی و روبنایی در محلات هدف شود. همینطور ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم بابت پرداخت یارانه تسهیلات نوسازی مسكن داده خواهد شد كه به این مبالغ ۱۵۰ میلیارد تومان هم بابت ودیعه اسكان موقت افزوده می گردد. به این صورت كه اگر توسعه گر وارد محله ای شد و توانست با ساكنان محله برای نوسازی واحدهای مسكونی قرارداد امضاء كند، به ساكنان ۲۰ میلیون تومان بابت اسكان موقت ودیعه داده می گردد و بعد از اتمام واحد مسكونی این ودیعه یك جا به دولت بازگردانده خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: امیدواریم مردم از این طرح استقبال كنند. هم اكنون ۴۰۰ هزار نفر در صندوق پس انداز مسكن یكم ثبت نام كرده اند تا از تسهیلات خرید مسكن استفاده كنند. بخشی از این تسهیلات به خرید مسكن در بافت های فرسوده با سود ۶ درصد متعلق می باشد كه نشان دهنده افزایش تدریجی استقبال از طرح نوسازی و بازآفرینی است.