خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۳ اردیبهشت ماه

زیپو كالا: بررسی وضعیت بازار ارز با حضور جهانگیری، اضافه شدن مركز اطلاعات مالی به قانون مبارزه با پولشویی، تاكید جهانگیری بر عزم دولت برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومان، عرضه مجدد نسخه كاملی از برجام به هیئت رئیسه مجلس و… همچون مهمترین اخبار امروز (یكشنبه) بیست وسوم اردیبهشت ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند كه می توانید مشروح آن را در لینك های زیر بخوانید.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، جلسه علنی امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی پس از برگزاری جلسه غیرعلنی جهت بررسی وضعیت بازار ارز برگزار گردید. در جلسه علنی هم ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و… بعنوان دستور كار مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی وضعیت بازار ارز با حضور جهانگیری
امروز جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی وضعیت بازار ارز برگزار شد. در این جلسه جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، كرباسیان وزیر اقتصاد و سیف، رئیس كل بانك مركزی حضور داشتند.
در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس، عضو كمیسیون برنامه و بودجه از تاكید جهانگیری بر عزم دولت برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومان خبر داد و اظهار داشت: به اعلام معاون اول رییس جمهور مقرر است تا آخر امروز مقدار ارز داده شده به افراد به صورت رسمی اعلام گردد.
علی لاریجانی هم اظهار داشت كه امیدواریم با تعاملات صورت گرفته، همفكری و رایزنی برای اتخاذ تصمیمات دقیق تر در حوزه بازار ارز گرفته شود.
در ادامه نعمتی هم در تشریح جلسه غیرعلنی بررسی بازار ارز از ماموریت كمیسیون های اقتصادی و بودجه برای برگزاری جلسات با نخبگان اقتصادی اطلاع داد و اضافه كرد: همینطور معاون اول رئیس جمهور قول داد كه هیچگونه نگرانی بابت تامین ارزمورد نیاز گروه هایی همچون دانشجویان و بیماران وجود ندارد.
رئیس كمیسیون عمران مجلس هم اظهار داشت كه جهانگیری قول داد كه برجام مشكلی برای اقتصاد كشور به وجود نمی آورد و تاثیر بر زندگی مردم نخواهد گذاشت.

***

همینطور در جلسه علنی مجلس نمایندگان مجلس با رای گیری علنی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی مخالفت كردند. رای گیری علنی بدان معناست كه درباره رای به هركدام از مواد این لایحه نمایندگان در كارت هایی اسامی و رای شان را بنویسند تا مشخص شود كدام نماینده به مواد رای مخالف یا موافق داده است.
در همین ارتباط با تصویب مجلس مركز اطلاعات مالی به قانون مبارزه با پولشویی افزوده شد.

ناطقین امروز مجلس
رحیمی: فراموش نكنیم برجام تحت هدایت رهبری و نظارت حاكمیت مذاكره و امضا شد
نگهبان سلامی: نسبت به حل مشكلات اقتصادی فرهنگیان اقدام عاجل انجام دهید
خالدی: مجلس با وضع قوانین درست با كمك سایر قوا در حل و فصل مشكلات اقدام كند
یك عضو كمیسیون برنامه و بودجه: حذف ۴۲۱ هزار كارآفرین طی ۱۱ سال/شرایط اجتماعی كارآفرینان مساعد نیست
صادقی: همبستگی ملی دستوری قابل تحقق نیست

***

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت كه طرح اصلاح بودجه ۹۷ جهت افزایش ۲۰ درصدی حقوق كارمندان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد. وی توضیح داد: ما با اصلاح در این طرح می خواهیم استنباط دولت از قانون بودجه ۹۷ را تغییر دهیم استنباط دولت این بوده كه حقوق را بین ۱۲ تا ۱۶ درصد افزایش دهد. حال اینكه نظر مجلس در تصویب بودجه آن بود كه كارمندی كه كمترین حقوق را دریافت می كند۲۰ درصد افزایش حقوق داشته باشد و مابقی به صورت پلكانی نزولی باشد.
محمدعلی وكیلی از اعلام وصول سوالات ۸ نماینده مجلس از سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اطلاع داد و اضافه كرد: سوال روح الله بابایی نماینده مردم بویین زهرا از وزیر آموزش و پرورش درباره عدم توجه به مطالبات معلمان و سند بنیادین آموزش و پرورش و سوالات علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان و ۶ نماینده دیگر از محمد بطحایی درباره كمبود نیروی انسانی و فضاهای آموزش و تبعیض در معرفی دانش آموزان به مدارس مختلف است.
همینطور به قول عزیز اكبریان با عنایت به افزایش قیمت خودرو، كمیسیون صنایع و معادن به بررسی افزایش قیمت خودرو ورود كرد و هفته آینده از مسئولان مربوطه برای این مورد دعوت به عمل خواهد آورد تا در جلسه ای به بررسی این مورد بپردازند.

تذكرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس
حاجی بابایی: دولت و مجلس متناسب سازی حقوق میلیون ها نفر از مردم را اجرایی كنند
تذكر ابطحی به هیات رییسه مجلس درباره برجام
جاسمی: تحقیق و تفحص از پالایشگاه كرمانشاه هر چه زودتر اجرایی شود
سعیدی: صدای معلمان شنیده شود
انتقاد سلحشوری از عملكرد صداوسیما در پخش مسابقات زنان آسیا

***

به قول پارسایی در جلسه امروز هیئت رئیسه فراكسیون امید قرار شد كه كمیته ای مسئول بررسی پشت پرده و علت اصلی آتش زدن برجام در مجلس شود تا پس از آن فراكسیون امید بیانیه ای رسمی در این باره عرضه كند.
در همین ارتباط علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه فراكسیون امید در جریان نطق خود نسخه كاملی از برجام را مجددا به هیئت رئیسه مجلس عرضه كرد، این كار در واكنش به آتش زدن برجام در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مجلس انجام شد. پس از این اقدام تعداد خیلی از نمایندگان با فریاد، احسنت احسنت گفتند. در مقابل هم تعدادی از نمایندگان به نشانه اعتراض در مجلس فریاد می زدند.
همینطور در اخطاری با استناد به اصل ۷۹ قانون اساسی، نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به اینكه در نطق یكی از نمایندگان سه نكته بیان شد كه تلویحا توهین به بنده بود، اظهار داشت: بنده با آتش زدن پرچم در مجلس دنبال عقده گشایی نبودم بلكه انجام وظیفه كردم.

سیدحسین نقوی حسینی از برگزاری جلسه فراكسیون نمایندگان ولایی جهت بررسی مسائل مختلف همچون برجام، لوایح سه قلو FATF و انتخابات هیات رییسه در ساعت ۱۶ روز سه شنبه هفته جاری اطلاع داد.
جلالی هم در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری كنفرانس اضطراری كمیته قدس اتحادیه بین المجالس اسلامی با حضور رئیس مجلس در روز دوشنبه اظهار داشت: این كنفرانس در واكنش به تصمیم خلاف قواعد بین المللی رئیس جمهور آمریكا برای انتقال سفارتخانه این كشور به بیت المقدس برگزار می گردد.
همینطور ۱۵۶ نماینده در نامه ای به رییس جمهور تاكید نمودند كه هزینه خسارت های اخیر به كشاورزان و دامداران كشور پرداخت شود.