ایران در تعمیرات نیروگاهی خودكفا می شود

به گزارش زیپو كالا مدیرعامل شركت تعمیرات نیروگاهی ایران اظهار داشت: سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی انجام می گردد و هم اكنون پیشرفت ایران در تعمیرات نیروگاهی به حدی رسیده كه تحریم ها و تهدیدها از سوی كشورهای صاحب تكنولوژی تاثیری در روند كار ندارد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، عین الله صالحی در نشست خبری در جریان بازدید خبرنگاران از شركت تعمیرات نیروگاهی ایران، مدیرعامل شركت تعمیرات نیروگاهی ایران با اشاره به اینكه در ۲۰ سال قبل حدودا نصب پره ها و توربین ها هم انحصاری بود، اظهار نمود: امروزه در ایران در ساخت پره های توربین بخار با سایزهای مختلف هم به خودكفایی رسیده ایم و اگر ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در كشور باشد با افتخار اعلام می نماییم كه از لحاظ پره های توربینی و بخار و كمپرسورها به خودكفایی كامل رسیده ایم.

وی با اشاره به اینكه از سال قبل وزارت نیرو ابلاغ كرده است كه خرید پره توربین های بخار از خارج ممنوع می باشد، ازاین رو در سال قبل از خروج ۱۵ میلیون یورو ارز از كشور جلوگیری شد، عنوان كرد: بخش زیادی از اورهال نیروگاه های عراق و بخشی از تعمیرات تجهیزات نیروگاهی در كشور تركیه توسط ایران انجام می گردد.

به گفته مدیرعامل شركت تعمیرات نیروگاهی ایران، هم اكنون ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده كشور است كه به صورت پیوسته و مداوم ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات آنها تحت تعمیرات اساسی و یا جزئی قرار می گیرد كه البته این ظرفیت بالاتر از پیك مصرف پیش بینی شده تا جوابگوی شبكه برق باشد.

صالحی خاطرنشان كرد: هم اكنون ۹۰ تا ۹۵ درصد تعمیرات نیروگاهی انجام شده و تا اوایل خرداد ماه تعمیرات نیروگاهی به اتمام می رسد.

وی با اشاره به اینكه هدف از تشكیل این شركت عرضه خدمات كارشناسی و تعمیرات احداثی واحدهای نصب شده نیروگاهی است، اظهار داشت: از همان ابتدا كه واحدهای نیروگاهی به ایران به فروش رسید به هیچ عنوان با هدف انتقال دانش فنی و ساخت و بهره برداری صورت نگرفته است و كشورهای صاحب این تكنولوژی ها با این اقدام موافقت نمی كردند.

مدیرعامل شركت تعمیرات نیروگاهی ایران اضافه كرد: با تشكیل شركت تعمیرات نیروگاهی ایران، انتقال دانش و بهره برداری و تعمیرات آرام آرام شكل گرفت، ازاین رو شركت های سازنده كه همزمان با راه اندازی، نقش استعماری خود در مورد شارژ و تأمین قطعات به كشور را تحمیل می كردند با پیشرفت این شركت تمام این برنامه هایشان نقش بر آب شد.

صالحی با اشاره به اینكه وقتی در زمان بهره برداری از نیروگاه ها مشكلی برای یك قطعه رخ می داد این كشورها از سیاست جایگزینی قطعه نو استفاده می كردند، اظهار داشت: در دو دهه اخیر علی رغم اینكه هزینه رفت و برگشت قطعه و حتی بازگشت قطعه تعمیراتی به ایران ریسكش بالا می رفت، شركت تعمیرات نیروگاهی كوشش كرد تا با پیشرفت از دانش تعمیرات نیروگاهی به اهداف موردنظر كشور دست یابد.

وی خاطرنشان كرد: با رشد ایران در زمینه تعمیرات نیروگاهی از انتقال ارز به كشورهای صاحب تكنولوژی جلوگیری و وابستگی ها كاهش پیدا كرد به صورتی كه هم اكنون به صورت كامل می توانیم تمام قطعات نیروگاهی را در ایران اورهال نماییم.